Att vara närvarande

juni 4, 2020

I dagens samhälle är det så otroligt mycket saker som drar i vår uppmärksamhet. När vi är med våra nära och kära så är vi inte fullt närvarande som vi vill vara.

 

När vi är på jobbet så har vi dåligt samvete för att vi inte är tillräckligt mycket med familjen och då går vi runt och grubblar över det.

 

Resultatet blir då att vi är inte närvarande på jobbet. Detsamma gäller när vi är med familjen och då inte har varit närvarande under jobbet så hänger vi efter och missar våra deadlines.

 

Det kan börja kännas överväldigande och det kryper in under skinnet på oss. Detta leder oss till att vi inte är närvarande varken på jobbet eller i hemmet, vi är fysiskt på plats men inte mentalt.

 

Som vi kan förstå så uppstår stress

 

Stor sannolikhet att stress uppstår då vi inte får något gjort på jobbet och att vi får dåligt samvete för att vi inte umgås med familjen.

 

Att hela tiden grubbla över det man borde göra och att älta över det man borde ha gjort kan leda till att man blir mentalt utbränd.

 

Jag vill påstå att när du mår bättre så jobbar du bättre, hur bättre ser ut får du definiera på ditt sätt.

 

Jag vill även påstå att när du mår bättre så är du mer närvarande med familjen, detta i sin tur ökar på ditt ”må bättre” konto.

 

Detta i sin tur leder ofta till en tanke många av oss känner igen oss i ”Nu har jag njutit och haft en underbar stund med familjen och vänner, nu kan jag jobba fullt fokuserad utan att känna dåligt samvete”.

 

Eller ”nu kan jag endast fokusera på min familj och vänner och ha en underbar stund då jag har jobbat väldigt effektivt på jobbet”.

 

Vi ger oss själva tillåtelse att njuta eller jobba när vi känner att vågens vikt är i balans

 

När vi känner att vi har gjort det vi ville eller skulle göra, när vi känner att vi har varit närvarande i två delar som är så viktiga i våra liv, det professionella och det privata. Då ger vi ofta oss själva tillåtelse att njuta eller jobba.

 

Detta behöver inte gälla alla men väldigt många utav oss.

 

Istället för att gå på mindfulness lektioner (som är väldigt bra) men som också måste planeras in i det redan hektiska schemat, så finns det en viktig fråga som man behöver ställa sig själv.

 

Vilket är det första steget för mig för att vara mer närvarande? 

 

När vågens vikt är i balans:

  • Du känner dig inte splittrad utan istället mer samlad.
  • Du känner att du har kontroll på situationerna.
  • Du är mer effektiv
  • Du är mer närvarande

 

Vad kan jag göra här och nu?

Det enkla i livet kan paradoxalt nog vara riktigt svårt.

 

Om du känner igen dig i problematiken vi har fördjupat oss i och fortfarande är fast i samma negativa energislukande spiral så häng med här.

 

Om du inte har ditt första steg för att bli mer närvarande och verkligen vill detta (det förutsätter jag att du gör) så kommer här ditt första steg. En effektiv strategi som hjälper dig att få igång ditt momentum.

 

ÖVNING

 

Låt säga att den här övningen tar ungefär 10 min, så du kan inte ha en ursäkt tyvärr. (tillåt inte dig till det!)

 

Sätt dig ner med papper och penna..

 

  • DEFINIERA TYDLIGT det du vill, var exakt. ex. att vara mer närvarande med min familj när jag är hemma.

 

  • VARFÖR DU VILL DET, ex. Jo, för att jag älskar min familj, jag älskar mina barn och jag vill att de ska veta det. Jag känner att jag har försummat de. HÄR är det väldigt viktigt att du skriver ner så många saker du kan om varför du vill göra den här förändringen, det ska göra ont när du läser om vad du har missat gällande de du älskar. Anledningen är att vi måste vara känslomässigt kopplade till att den här förändringen är viktig, för att endast logiskt förstå att den är viktig kommer inte få oss att förändras, annars hade vi redan gjort det. Vi behöver ha glöden i oss som hjälper till med förändringen och den tänds när vi är känslomässigt kopplade, för nu påminner vi oss själva om att detta är viktigt på riktigt.

 

  • SKRIV NER DE FÖRSTA STEGEN du kan göra för att bli mer närvarande. Sedan väljer du en av de och implementerar det i ditt liv. Ex. att stänga av jobbtelefonen när jag är hemma, då börjar vi med att stänga av den INNAN vi kliver in genom dörren. På så sätt förankrar vi den situationen och stunden med ”nu stänger jag av jobb”.

 

Här någonstans är sannolikheten stor att hjärnan börjar hitta massa ursäkter för att strunta i eller inte fullfölja övningen.

 

Övningen som vi har tittat på här är väldigt ”basic” men väldigt effektiv och detta kan vara din början på mental träning.

 

Följ mina inlägg så kommer vi att tillsammans bemöta och tackla olika aspekter utav livet, vi kommer titta på verktyg som har förändrat människors liv och mycket mer.

 

Målet för mig är att vandra med dig längs vägen och räcka över verktyg när du stöter på hinder som du kommer att göra under den resa som vi kallar för livet.

 

”Ingenting kommer att ändras om du inte förändras”