Så arbetar du bort en begränsande känsla

juli 19, 2020

Vart bor du emotionellt?

 

Med emotionellt menas vilka känslor du känner.

 

Vart du bor innebär vilka känslor du har lätt att hamna i.

 

Alltså vilka känslor är det som du känner ofta och som styr ditt liv.

 

Rädsla, känna skuld, överväldigad, stressad, trött, deprimerad, arg eller ledsen är känslor som styr många människors liv idag.

 

Många gånger så är det så att du har ”rätt” och ska känna dessa känslor för en stund.


Det jag undrar är ifall du har lagt märke till att du lever där mestadels?

 

 

Hjärnan och kroppen har blivit vana.

 

 

Det kan vara så att du har upplevt dessa känslor så ofta att du inte längre lägger märke till när du hamnar i dessa tillstånd.

 

Du kanske till och med hamnar i de känslorna utan att något eller någon i din omgivning har triggat dig.

 

Som om hjärnan och kroppen gick in i de känslorna för de är vana vid det.

 

 

Känslor fungerar som bränsle

 

 

För faktum är att du aldrig kommer göra den förändringen du vill åt med begränsande känslor som bränsle.


Med begränsande känslor som bränsle så försvårar du det för dig själv att ta till handling.

 

De känslorna kommer inte att hjälpa dig att ta dig genom alla hinder på vägen.


Dessa känslor är energislukande och kan inte ge dig den intensiva kraften du vill åt för att få till den förändringen du vill ha.

 

 

Vilka känslor styr dig under viktiga stunder?

 

 

Om du sätter dig in i en specifik situation med ex. rädsla som din ledande känsla.

 

Ökar det sannolikheten för dig att lyckas i den situationen då?

 

Låt oss säga att du är en säljare och nu ska försöka få till en försäljning.

 

Är det då optimalt att du är rädd när du går in i det mötet?

 

Med min inledande fråga ”vart bor du emotionellt” så pratar vi om begränsande känslor som vi upplever minst en gång i veckan.

 

Det är ofta så att det är en kombination av känslor som vi känner.

 

Därför kan det vara svårt att identifiera vilken känsla man ofta känner.


Övningen vi ska göra kommer vara väldigt bra för att verkligen ta reda på vilken specifik känsla vi känner.

 

Övningen skalar av och hjälper oss att identifiera en känsla som vi kan börja jobba med.

 

 

 

ÖVNING

Sätt dig ner med papper och penna..

 

 

  • Skriv ner alla negativa känslor som begränsar dig. Känslor som du känner minst en gång i veckan.

 

  • Nu ringar du in en känsla som du har på pappret. Det är den vi ska jobba med under en vecka.

 

  • Lösningen kommer att vara det som är motsatsen till den specifika känslan.

 


Ex: känslan du ringade in var rädsla.

 

Motsatsen till rädsla är mod.

 

Alltså lösningen till att du ska ”vinna” över din känsla av rädsla är att du känner dig modig.


Att vara modig betyder inte att du slutar att vara rädd, utan det betyder att du gör det ändå.

 

Det betyder att känslan av rädsla kommer inte hindra eller begränsa dig.

 

Så nu har du identifierat känslan du ska jobba med och det var rädsla.

 

Du har hittat lösningen och det är känslan av mod.

 

Nu gäller det för dig att utföra modiga handlingar för att stärka den känslan i dig.

 

För att jobba upp den ”muskeln”.

 

 

Ett steg i rätt riktning kan förändra ditt liv

 

 

Det behöver inte vara stora livsavgörande handlingar som du kastar in dig i.

 

Du börjar med små eller stora handlingar, det spelar ingen roll.

 

Det viktiga är att du börjar utföra handlingarna!

 

Det kan vara handlingar där du säger ifrån, tycker till på ett möte, konfronterar någon, frågar efter en gratis kasse i matbutiken eller prutar på priset vid en loppmarknad.

 

Det handlar inte om vad du gör utan det handlar om att vinna den inre tankegången.

 

Tankegången som säger  ”är jag rädd för att fråga efter en gratis kasse”?

 

Då gör jag det bara för att träna upp muskeln.

 

I början kommer din hjärna undra vad du håller på med.

 

För att du går emot signalerna hjärnan skickar dig.

 

Sakta men säkert börjar du ta kontroll över dig själv.

 

Istället för att reagera efter din rädsla så noterar du känslan men agerar ändå som du egentligen vill.

 

Summering


Nu behöver vi knyta ihop säcken då jag ofta svävar iväg.

 

Jag svävar iväg för att jag vill ge dig olika infallsvinklar.


Jag vill verkligen att du får till den förändringen du vill åt.


Jag vill att du bryter dig igenom rädslan och jag vet att det kan vara en handling som förändrar allt för dig.

 

Så det du ska göra är alltså (vi använder exemplet av rädsla/mod) :

 

  • Du ska skriva ner minst fem modiga handlingar du ska göra kommande vecka.

 

  • Efter varje gång du utfört en handling så bockar du av det på pappret.

 

När du har utfört de fem handlingar så skriver du ner fem nya som du känner ännu större rädsla för.

 

Sakta men säkert så stärks din inre mentala muskel.

 

Du slutar att tillåta känslan av rädsla att begränsa dig.

 

Du börja inse att känslan av rädsla inte styr dig utan det är du som har styr över den.

 

Precis som jag började inlägget med en fråga så vill jag avsluta med en fråga.

 

Vad skulle kunna hända i ditt liv om du tog kontroll över en känsla som begränsar dig?