Så här kommer du igång

juli 5, 2020

Fokusera på resultatet istället för processen

 

 

Vi alla har något som vi vet att vi behöver eller måste göra.

 

Något som vi vet egentligen är viktigt för oss men som vi inte orkar ta tag i.

 

Då hamnar vi lätt i ett läge där vi klankar ned på oss själva.

 

Du kanske inte ens reagerar på orden du säger till dig själv längre för du har gjort det så länge.

 

”Jag är så dålig”, ”jag är så dum”, ”jag är så trött på mig själv” osv.

 

Allt detta som vi säger om oss själva påverkar vår självbild negativt med tiden.

 

Ett scenario som många känner igen sig i är när det kommer till träning och hälsa.

 

Om du har ett annat scenario så använd det och hitta liknelsen till tankegången jag delar med mig nu.

 

 

Träning och hälsa

 

 

Om jag vet att jag måste träna, jag vet att det är otroligt bra för mig, jag vet att jag kommer må bättre och få mer energi utav det.

 

(Om du tvivlar på vetenskapen gällande träning så rekommenderar jag en grymt bra och lättläst bok av Anders Hansen ”Hjärnbalans”).

 

Ändå väljer jag att inte träna, jag skjuter upp det eller kommer med undanflykter som jag använt mig av så länge att de nu tillhör min verklighet.

 

Jag träffar väldigt många människor som alltid är trötta, har ont i kroppen, inte kan sova eller är konstant stressade.

 

Påstår jag att om man tränar så löser det alla problem?

 

Självklart inte, men vi är säkerligen överens om att ifall du tränar så bygger du upp din hälsa för att bemöta framtida svårigheter.

 

Vi ökar sannolikheten att överkomma problemen genom att bygga upp vår mentala och fysiska hälsa.

 

Inlägget handlar inte specifikt om träning utan hur gör de som har bemästrat egenskapen att ta sig till gymmet? 

 

Hur går tankegången hos de som trots deras hektiska schema ser till så att de får med träningen under dagen?

 

 

Vad är skillnaden som gör skillnad?

 

 

En skillnad som gör skillnad är att människor som får det gjort fokuserar på resultatet istället för processen.

 

De är medvetna om processen men de väljer att fokusera på resultatet.

 

Det kan också vara så att de fokuserar på resultatet helt omedvetet.

 

De föreställer sig själva hur de kommer känna sig EFTER de har tränat.

 

De tänker på hur skönt de kommer kännas när träningspasset är över.

 

Hur härligt det är med mer energi under dagen.

 

Alltså olika resultat som kommer ifrån att de tränar.

 

 

Ett vanligt tankefel

 

 

Kanske gör du som den här personen jag nyligen hade ett samtal med.

 

Se om du känner igen dig i hennes tankegång.

 

Hon ville börja träna och var helt övertygad om att det är bra för henne och att hon behöver träningen.

 

Fördelarna med att träna var många enligt henne.

 

Ändå fylldes vårt samtal av alla jobbiga steg som hon behövde göra för att träna.

 

Det lät ungefär såhär: ”jag måste fixa nya träningskläder som är snygga och passar”, ”jag måste planera in tid för att träna”, ”jag måste duscha på gymmet vilket jag inte gillar att göra, dessutom skrynklas mina kläder i skåpet”.

 

Detta är förövrigt inget ovanligt, även om du inte säger det högt så är sannolikheten stor att du tänker liknande tankar. (Om du har svårt att komma igång med träningen).

 

Ju mer hon pratade desto mer ryggade hon fysiskt tillbaka och blickade högre och högre upp, nästan som om en stor mental vägg bildades.

 

Det var tydligt att hon var överväldigad av uppgiften framför henne.

 

Hon fokuserade endast på processen som hon omedvetet hela tiden förstärkte med fler svårigheter.

 

 

 

Så vad kan vi göra?

 

 

Hur kan ett första steg se ut för att hjälpa till att bryta oss igenom det mentala hindret så att vi fokuserar på resultatet istället för processen?

Först och främst så skapar vi en självmedvetenhet, och om du läser mina inlägg så har du säkert lagt märke till att det finns en röd tråd mellan alla inlägg.

 

Att vi ska bli mer självmedvetna.

 

 

 

Övning

 

 

1. Vi föreställer oss den härliga känslan som vi kommer ha EFTER träningen. Känslan av endorfiner som fyller vår kropp, den stolta känslan när vi klappar oss själva på axeln.

 

Hur resultatbilden ser ut är individuellt. Det kan vara hur du tänker dig att du kommer se ut ifall du börja träna, vilken energinivå du kommer att ha eller vad det nu kan vara.

 

Så när vi tänker på träningen så riktar vi fokuset mot resultatet det kommer ge oss och hur vi känner oss när vi upplever resultatet.

 

 

2. Vi gör det inte bara mentalt utan vi behöver få med vår kropp.

 

Vi bryter ner tröskeln gällande träning och allt vad det innebär.

 

Träning behöver inte betyda gym och intervallpass.

 

Nu betyder det att du helt enkelt att du ska ner och göra 10 armhävningar och 10 squats.

 

Allt för att minska tröskeln och komma igång!

 

För när vi är väl är igång och har ett bra flow, så funkar det likt en snöboll som är i rullning.

Det bara går av sig självt.

 

 

 

JA!!

 

Om någon sen frågar har du tränat idag? Så skriker du JA entusiastiskt.

 

De kanske tror att du är galen men din självbild hör dig i alla fall.

 

Sakta men säkert börjar du se dig själv som en person som tränar och tar hand om sin hälsa.

 

Detta förstärker din självbild.

 

Om vi är medvetna om det eller inte så lever vi våra liv utifrån vem vi tror att vi är.

 

Alltså vår bild av oss själva.

 

 

Sammanfattning

 

  • Föreställ dig känslan du får EFTER träningen. Se till att känna den i hela kroppen.

 

  • Minska tröskeln, gör 10 armhävningar eller vad som helst för att komma igång.

 

  • Skrik JA!

 

 

Nu när du har läst färdigt inlägget så sätt igång.

 

Skjut inte upp det.

 

Börja nu.

 

Eller nu…